Välkommen till det lilla biblioteket som rymmer ett helt universum.

26 november 2012

Läsvecka på Väckelsångskolan!

Idag var jag med och invigde Väckelsångskolans läsvecka! Ett roligt uppdrag!

Först träffade jag mellanstadierna eleverna i skolans samlingssal. Jag läste då ett stycke från boken "Var så god och läs" som innehåller små aptitretare från olika barn- och ungdomsböcker.
Det stycke som jag valde ut heter "Jag möter döden" och är skriven av Sven Wernström. En tjej eller killa ( man får inte reda på vilket) sitter i ett klassrum och ska skriva en berättelse. Plötsligt kommer döden in genom dörren och berättar att han har kommit för att hämta personen. Självklart vill inte personen bli hämtad och börjar diskutera med döden för att vinna tid.  Samtalet slutar med att döden säger att han minsann ska komma på ett sätt att få med sig personen förr eller senare och personen säger att han/hon minsann ska vara extra försiktig.

Eleverna fick därefter sitta i grupper och diskutera hur det går för personen i berättelsen, kommer döden att lyckas eller kommer han/hon att överlista honom.
Det var många livliga diskussioner och intressanta svar från grupperna.

Därefter träffade jag lågstadieeleverna i skolans samlingssal och jag hade då valt ut ett stycke ur Ole Lund Kirkegaards bok "Jag, morfar och Nisse Nys". Boken handlar om en kille som tillbringar sitt jullov hos sin morfar. Hos morfar finns det flera djur tillexempel en häst som heter Lotta och som tuggar tuggummi, men det märkligaste som finns är husnissen Nisse Nys.
I stycket som jag valde att läsa ur för eleverna satt pojken och skrev ett brev till sin kompis. I brevet berättar pojken om tomtenissen Nisse Nys och hur han gärna skulle vilja träffa honom.
Han skriver även en hemlighet till kompisen, att han tänker försöka fånga tomtenmissen.

Även lågstadieelververna fick sätta sig i mindre grupper och diskutera. Den här gången hur det tror att Nisse Nys ser ut och hur pojken gör för att försöka fånga Nisse Nys.
Flera härliga och spännande förslag kom fram.

Jag passar på att tacka Väckelsång skolan för en rolig och fantasirik morgon och hoppas att de får en riktig härlig läsvecka!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar