Välkommen till det lilla biblioteket som rymmer ett helt universum.

24 juli 2012

Läskig läsning!

Sommarsolen skiner äntligen!
Så varför inte passa på att njuta i en solstol med en riktigt bra bok. Själv läser jag just nu Amanda Hellberg ungdomsbok "Jag väntar under mossan" från 2012. Det som först lockade med boken var dess titel, för visst blir man nyfiken på vem det är som väntar under mossan?

Jag har än så länge läst halva boken men längtar redan tills jag får fortsätta.
Boken handlar om Tilda från England som tillbringar sin sommar i Sverige hos sin morfar som bor i en liten stuga i skogen. Ett riktigt sommarställe med cykelavstånd till sjön och med utedass.
Det finns något/någon som viskar till Tilda och försöker skydda henne från den onda.
Jag vill inte avslöja för mycket om boken men den lyckas på något sätt krypa in under skinnet på läsaren. Kanske för att jag kan känna igen den krypande rädslan när ficklampan slutar fungera just när man kommit ut i den svarta sommarnatten för att snabbt smyga på utedasset, alla märkliga ljud och skuggor som plötsligt dyker upp från ingenstans.
Spännande med en bok som lyfter fram de mystiska väsen som finns i svensk historia som näcken och skogsrået, inte bara vampyrer och varulvar.


Jag väntar under mossan, Amanda Hellberg 2012


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar