Välkommen till det lilla biblioteket som rymmer ett helt universum.

21 maj 2012

Tips på rolig läsning om djur!

Äntligen har solen kommit fram och vad passar inte bättre än lite läsning i hängmattan?
Jag vill därför passa på att tipsa om boken "Den stora kattkonspirationen" av Katie Davies från 2012 som är författarens tredje bok om syskonen Tom och Anna och grannkompisen Suzanne.
Familjens katt "Den nya katten" är ingen trevlig katt, den anfaller fötter och släpar in döda djur i huset, dessutom går bara att klappa den med trädgårdshanskar på.

När "Den nya katten" anfallit grannens hund och ätit upp prästens dyra fisk får pappa nog och stänger ute katten. När katten inte kommit tillbaka på en vecka börjar syskonen och kompisen en utdredning då de misstänker att någon har kidnappat katten. De får fram en lista med flera misstänkta, men vem är egentligen den skyldige?

Om man gillar djur så tror jag att man kommer att gilla den här boken. Den innehåller roliga bilder (illustratör Hannah Shaw) och många beskrivningar av krångliga ord som kompisgänget slår upp i sina ordböcker. Personligen gillar jag mest "Den nya katten" kanske för att den påminner om mina föräldrars tjuriga katt som mer än gärna anföll förbipasserande fötter.

Den stora kattkonspirationen
Katie Davies 2012
Om man gillar djurböcker så kan jag även tipsa om författaren Katie Davies tidigare böcker om syskonen Tom och Anna. Man behöver inte läsa dem i ordning utan välja efter den boken som man tycker verkar vara roligast.

Den stora hamstermassakern, 2010
Första boken
Den stora kaninräddningen 2011
Andra boken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar