Välkommen till det lilla biblioteket som rymmer ett helt universum.

20 mars 2012

Elins boktips "Boktjuven"


Jag har i dagarna läst boken "Boktjuven" som kom ut 2005, skriven av Markus Zusak.
En fantastisk bok som tyvärr inte finns på Väckelsångs bibliotek men som vi med glädje kan låna in från de övriga biblioteken i kommunen för de som är intresserade.


Boken utspelar sig under andra världskriget från och med år 1939. Det är döden som berättar om den nio år gamla boktjuven Lisel Meminger som bor hos en fosterfamilj. Döden berättar hur flickan genom åren stjäl ett antal böcker som får stor betydelse för henne och hur hon finner ordets makt.
Jag ska inte ge mig in på att beskriva handlingen då jag tycker att boken bör läsas för att ta del av det poetiska och vackra språket samt dödens mjuka och nyfikna sida. Hur döden följer boktjuven med nyfikenhet och stort intresse under en tid då det finns så många själar att samla in.



Jag ska dock bjuda på ett av mina favorit citat från Boktjuven:
"Jag har hatat orden och
jag har älskat dem,
och jag hoppas att jag har använt dem rätt"
Boktjuven, Markus Zusak s. 558

Ni är varmt välkomna att komma in för att reservera och njuta av boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar