Välkommen till det lilla biblioteket som rymmer ett helt universum.

16 februari 2012

Denna veckan

Förutom en massa låntagare som vanligt i bibblan har jag denna veckan fått en jättefin Allahjärtansdagsbakelse som förskolebarnen gjort själva. Mums och tack!

Fredrik, rektorn, och jag har träffats och pratat om den lokala handlingsplanen för skolbiblioteket som snart är klar och som gör att alla elever i vår skola kommer att få samma skolbiblioteksservice oavsett vilken lärare eller skolbibliotekarie man har. Den blir också en hjälp för min vikarie som kommer mycket snart, den 1 mars. Och den blir ett verktyg i utvärdering av skolbiblioteket.

Dessutom är jag såå lycklig för jag har mailat med en författare.... Löjligt och nördigt, men är man insnöad på böcker så är man. Jag brukar uppmuntra folk inte minst barn men även vuxna att om man hittar en författares mailadress på deras hemsida så är det klart att man kan maila dem och ställa frågor. Denna gång var det ett gäng tjejer i trean som ville veta om det inte kommer fortsättning snart på serien om Semlan och Gordon. Så vi mailade tillsammans till Moni Nilsson (Ni vet hon med Tsatsiki, läseböcker, Salmiak, Spocke och Sejtes skatt) och fick svar direkt. Jo då, och hon ville veta om barnen vill ha en tjock bok till eller två tunna... Både jag och eleverna sträckte lite på oss.

En nationell skolbiblioteksenkät har också hunnits med och innan jag går hem dag ska jag plocka iordning lite. För på måndag lånar den öppna verksamheten för äldre biblioteket till sitt café. De ska vara här varannan gång och på Solhaga varannan gång. Kaffet gör de inne på fritids. Hoppas att fler kontakter knyts mellan biblioteket, barnen och de äldre. Det är alltid bra. Välkomna hit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar