Välkommen till det lilla biblioteket som rymmer ett helt universum.

31 maj 2011

Roligt


En bok som jag inte köpt till bibblan är Min pappa är snäll och min mamma är utlänning, för omslaget är rätt trist… I helgen har jag dock sträckläst boken och bara måste jag köpa in den för den fungerar absolut för femmor och sexor som redan vräker i sig en massa tonårsböcker.

Boken är galen och gapskrattsrolig samtdigt som den handlar om kärlek, kompisar och att ha en familj som man tycker är knäpp. Och det tycker väl alla när man är 15 år. Men Alicja har absolut Sveriges knäppaste morsa. Inte elak utan helt crazy.

Det är sommarlov i Skånska Vallerup och Alicjas enda önskan är ett vanligt sommarlov. Här finns kompisarna Nathalie och Tysta Marie och skolans snyggaste kille, Ola Olsson. Men det blir inte mycket kompistid på stranden eller på stan. Pga mamma Beatas galna upptåg och Alicjas egen snällhet blir lovet långt i från vanligt.

Vad sägs om en stor skärmaskin mellan benen, en död grävling i famnen, psykologbesök och mirakelmedlet mot finnar: urin. Men kärleken övervinner allt och kommer när man minst anar det.

Författaren Emmy Abrahamson som hittade på titeln när hon var åtta för att beskriva sin familj, snidar nu på filmmanuset eftersom boken planeras att spelas in nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar