Välkommen till det lilla biblioteket som rymmer ett helt universum.

30 september 2010

Ordning och reda


Vem som helst (även dom som inte färgsorterar sina strumpor) förstår ju att om man har 7000 böcker, som vi har på Väckelsångs bibliotek, så måste man ha ngn slags ordning.

Idag och för fjorton dagar sedan har jag träffat 4-5:an för att lära dem hur allt är sorterat på bibblan. Först efter vad som står på bokryggen (typ Hcg och sånt), sedan efter författare och sedan efter titel. Men inte nog med det. De fick också lära sig skillnaden mellan skönlitteratur och facklitteratur och lära sig hur faktaböckerna står.

Systemet (som heter SAB)är förstås uråldrigt i deras ögon. På Q finns det som behövdes för överlevnad på 1800-talet både jakt, trädgårdsskötsel, virkning och matlagning. Men bokstäverna är ganska lätta att komma ihåg och har man väl lärt sig vilken bokstav ens favorit-faktaböcker står på så hittar man dem lätt på bibblan både i Tingsryd och hos en mormor i Stockholm. Med sig fick de var sitt bokmärke med "facklitteraturssorteringssystemet" (SAB) ;-) för barn. Och jag fick med mig att jag ska göra tydligare skyltar. Klart jag gör. Så bra det är när folk säger vad som kan bli bättre. Är något ens jobb blir man lätt lite hemmablind.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar