Välkommen till det lilla biblioteket som rymmer ett helt universum.

09 september 2010

Massor med nya böcker




Idag har jag fått en hel drös med roliga nya böcker. En del helt nya och andra är nya för oss här i Väckelsång. Böcker som jag tycker vi borde ha. Tex tycker jag här finns lite för lite böcker som killar i femma sexan gillar. Så jag har fyllt på....

En Totte-älskande liten kille på biblioteksbesök fick mig att inse att vi inte har några av dessa böcker alls. Totte fyllde 40 år i fjol och går fortfarande hem hos de allra yngsta.

Wolde, Totte bygger, Pekbok, Hcf
Wolde, Totte bakar, Pekbok, Hcf

Två lättlästa tonårsböcker som säkert även går hem bland de äldre på skolan är skrivna av en skåning som själv trimmade sin moppe och åkte fast när han var tonåring.

Jacobsen, Stulen, uHc, Lättläst
Jacobsen, Razzia, uHc, Lättläst

Det kommer mycket fantasy och skräck för både yngre och äldre. I min hög ligger en splirrans ny Tambok. Den sista i den lättlästa och spännande serien om den föräldralöse pojken Tam som blir Drakriddare. Två andra fantasyserier som passar de yngre skolbarnen är serien Beast Quest och serien Alvdrottningens riddare.

Spejarens lärling är en serie böcker om den unge Will som får gå som lärling hos landets mest ansedde spejare. Magi och kamp i en historisk riddarvärld för mellanåldern. Jag har köpt tre böcker. Gillar ni dem köper jag in resten. Lika dant är det med Skräckens cirkus en ruggig och spännande serie om "Darren 13 år som lever ett vanligt liv med fotboll, läxor och kompisar. En dag kommer han över biljetter till Cirque du Freak – skräckens cirkus. Där träffar Darren mannen som påstås vara en vampyr, mr Crepsley, och hans dödliga spindel Madame Octa. Sedan den natten är inget sig likt i Darrens liv." Detta är typiska böcker man måste läsa i följd. Hugg förta eller ställ dig på kö! En mer rolig knas-fantasyserie är böckerna om Hicke Hiskelig Halvulk. Han är Vikingahövdingens son och inte fullt så grym och barbarisk som han borde. I första boken ska Vikingabyns unga pojkar ut och fånga drakar. Den ena värre än den andra. Hicke lyckas inget vidare. Ända tills det visar sig att han kan tala med drakar....

Salmson, Tam och nydraken, Hcf
Flanagan, (Spejarens lärling)Gorlans ruiner, Hcg
Shan, (Legenden om Darren Shan) Skräckens cirkus, uHce
Cowell, Hur du tränar din drake, Hcg

Väckelsångs vuxna deckarfantaster (Jag har väl aldrig sett på maken sådana deckar-läsare ni är här. Det är kul!)får sätta tänderna i en deckarserie (två delar nu)om väninnorna Mirjam och Hervor. Kvinnlig list, landsbygdförvecklingar och humor.

Cedervall, Svinhugg, Hc, Deckare
Cedervall, Svartvinter, Hc, Deckare

Resten av de nya böckerna:

Angerborn, Sorgfjäril, Hcg
Ben Kemoun, Fotbollsstjärnan,Hcf, Börja läsa
Bross, (Klass 1b) Spöket i skolan, Hcf, Börja läsa
Fupz Aakeson, Vitello vill ha en hund, Hcf, Börja läsa
Haamer von Hofsten, Josses mellisbok, uQcaa
Hallberg, Det spökar Sigge, Hcf, Häst
Halvarsson, Puzzel - den lilla smuggelhunden, Hcf
Jansson, Klasskassan, Hcf
Janzon, Hur mycket blåst klarar en fluga, Ug
Kadefors, Nyckelbarnen, Hcg
Nöstlinger, Frans på tjuvjakt, Hcf
Olsson, Bert och data-dejten, Hcg
Sandén, Spökskeppet, Hcg
Svensson, Hjälp vi har fått en tonåring, Eh
Unenge, Det ska jag bli, uOha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar